Innehåll
10 July - 2019

Skriv produktbeskrivningar med SEO som driver trafik

För att sticka ut bland konkurrenterna i en allt mer växande e-handel måste era produktbeskrivningar göra mycket mer än bara beskriva produkten. Den måste på bästa sätt övertyga potentiella kunder om att just den här produkten är värd att köpa, samtidigt som de känner sig nöjda när de genomför sitt köp.

Produktbeskrivningen är den sista punkten i en potentiell köpares konvertering. Om de har frågor eller funderingar kring produkten kommer de att leta i produktbeskrivningen och vad de kan läsa där kan kraftigt påverka om de kommer lägga produkten i kundvagnen.

Hemligheten att skriva bra produktbeskrivningar är att följa en beprövad process för att engagera, övertyga och sälja. Men för att lyckas med det behöver du också veta vem det är som vill köpa din produkt.


Definiera din idealkund

Genom att basera ditt arbete på en idealkund blir det lättare att skriva texter som riktar sig mot rätt målgrupp. En idealkund är den personen du har utvecklat din produkt för och till den du där med vill sälja produkten till. Han eller hon representerar din målgrupp, men är mycket mer verklig än en vag beskrivning av en viss demografi.

Genom att tydligt definiera din idealkund får du den information du behöver för att beskrivning mer levande, personlig och övertygande.

Vilka frågor skulle kunden fråga om din produkt? Vilken typ av humor skulle de uppskatta i en text (om någon)? Kan du skriva avslappnat eller behöver du vara mer formell. Vill du låta som ett tråkigt stort företag eller vill du engagera läsare med personlighet och lite humor.

Ditt tonfall kan skilja sig från dina konkurrenter vilket kan ge läsarna ett starkt intryck av er kultur och personlighet.

De bästa produktbeskrivningarna talar direkt till din idealkund, med hjälp av ett språk som de själva skulle använda och förstå.

När du skriver en produktbeskrivning kan du ha följande frågor i åtanke:

  • Hur hittade personen till din sida?
  • Vad är kundens intressen, i allmänhet?
  • Varför är kunden intresserad av just din e-handel?
  • Hur skulle den här personen beskriva produkten till en vän?
  • Vilka egenskaper eller fördelar skulle intressera kunden?


Fokusera på produktens fördelar

Som e-handlare vill du naturligtvis visa upp produktens alla kvaliteter. Du vill visa att produkten har de bästa och mest unika funktionerna. Köparen å andra sidan är inte nödvändigtvis intresserad av de vardagliga egenskaperna. Istället vill de veta hur produkten kan vara till fördel för dem. Hur produkten gör deras liv bättre och vilka problem produkten tar bort?

Produktfunktioner är egentligen ett faktablad som beskriver produktens tekniska information. En produkt fördel berättar istället hur produkten kan förbättra köparens liv. Innehållet i din produktbeskrivning bör därför övertyga en potentiell köpare att de kommer förbättra sina liv på ett uppenbart och förståeligt sätt.

  • Innan du börjar skriva dina produktbeskrivningar, gör en lista över funktioner och fördelar med produkten
  • För varje funktion du listar kan du fundera på hur detta skulle kunna gynna köparen
  • Översätt funktioner till fördelar vilket hjälper dig att skriva mer övertygande produktbeskrivningar


Skriv ett första utkast

När du vet vem din idealkund är och vilka fördelar du vill framhäva om produkten är det lättare att planera och skriva ett första utkast. Gå igenom listan över funktioner och fördelar och rangordna dem i en logisk följd. Om din lista är kort, inkluderar du viktigaste fördelarna först och det mindre viktiga sist.

Har du en stor lista med funktioner som kan återfinnas hos flera produkter kan det vara en god idé att skapa en separat sida för att beskriva dessa funktioner och fördelar mer i detalj.

Kanske kan du skriva ett blogginlägg eller skapa en målsida som du kan länka vidare till. Extra sidor av den sorten ökar också dina "in-vägar" till din webbplats och hjälper dig att rankas högre på sökmotorerna och ger mer material åt trogna kunder att kunna dela på sociala medier.

Samtidigt behöver du inte skriva samma text på flera olika produktsidor, vilket kan sparar dig viktig tid.

Om din produkt är relativt dyr, måste du poängtera hur mycket värde köparen kommer få genom produkten. Försök eliminera eventuella invändningar och tryck mycket på de bästa fördelarna. Försök också skriva ditt utkast när du själv känner dig positiv och engagerad.

Att skriva rad efter rad av produktbeskrivningar när du känner dig tvingad kommer inte ge en bra text. När du skriver ett utkast kan du skriva ganska snabbt och behöver inte oroa dig för grammatik eller stavfel, det tar du hand om i en senare redigerings fas.


Gör det lätt att skanna av informationen

Forskningen tyder på att människor i regel endast läser 15-20% av texten på en genomsnittlig webbsida. För att lyckas fånga dina köpare måste du noga läsa din produktbeskrivning och se till att det viktigaste och mest lockande argumenten finns i början av texten.

Samtidigt vill du skriva en produktbeskrivning som lockar läsare att sluta skumma igenom och istället läsa hela din text.

Genom att använda ett format som är lätt för ögat att skanna igenom med tydliga underrubriker i en lämplig teckenstorlek och brödtext som är bekväm att läsa ökar du möjligheten för kunder att själva hitta det stycket som intresserar just dem.

Ofta är underrubriker inriktade på fördelar medan brödtexten är en mer detaljerad förklaring. Tänk på att även bild och video kan vara till stor hjälp för att beskriva din produkt.

För att göra dina produktbeskrivningar lättlästa och överskådliga tänkt på följande:

  • Skriv underrubriker som lockar kunden att läsa mer
  • Använda punktlistor för att uppmärksamma viktiga funktioner
  • Använda rätt teckenstorlek och typsnitt för att göra texten lättläst
  • Lägg till bild och video för att framhäva fördelar och öka viljan att köpa produkten
  • Använd vitt utrymme på sidan för att styra läsaren genom beskrivningen och göra sidan lättläst

Använd kraftord som säljer

Det finns ord och fraser som på ett naturligt sätt framkallar ett känslomässigt svar hos människor. Genom att använda kraftord kan man hjälpa till att öka försäljningen även i en e-handel. Om du använder kraftord kan du lättare övertyga dina kunder om att de ska köpa produkten

Var noga med att inte överanvända kraftord utan försök få med dem naturligt och läsbart i den löpande texten.

När du skriver dina produktbeskrivningar, leta efter några beskrivande ord eller adjektiv som kan ersättas med kraftord. Genom att sprida ut lite av dessa ord i din produktbeskrivning hjälper du köparen att förstå att produkten är spännande, imponerande och värd att köpa.

Här är en lista med kraftord som kan hjälpa till:


djärvhethäpnadsväckandespektakulär
erövrajublandetacksam
fantastisklyckligtapperhet
förbluffandemagitriumf
förhoppningmagkänslaunderbar
glädjemirakeluppfylla
gyllene
modupphetsad
hisnandeoräddupplyftande
hjälteryggradögon öppnande
hjärtasegeröverraska
hängivensensationellövertygelse


Undvik kopierat innehåll

Sökmotorer avskyr kopierat innehåll, dvs text som är identiskt eller nästan identisk med innehåll på andra sidor eller domäner. Produktbeskrivningar är tyvärr en stor bidragande orsak till kopierat innehåll. Vanligtvis eftersom flera e-handlare använder samma produktbeskrivning som deras konkurrenter då man valt att kopiera text direkt från leverantörens sidor eller i värsta fall kopierat text från sina konkurrenter.

Dessa texter är ofta generiska och kan resultera både i lägre förtroende i den egna e-handel men också minskat intresse då kunden kanske redan har läst texten på en annan sida. Försök därför alltid att undvika att använda texter som kommer direkt från leverantören och kopiera absolut aldrig text från en konkurrent.

Försök istället skapa eget unikt innehåll med värdefulla beskrivningar som hjälpa kunden att köpa rätt produkt. Visar du upp din produkt på flera sidor så se till att beskrivningarna skiljer sig åt eller var nog med att du i html koden förklarar var originaltexten finns.

Det hjälper sökmotorerna att förstå och gör även att du ökar dina chanser att få en högre organisk ranking i sökmotorerna.

Om du har produktbeskrivningar som är nästan identiska har sökmotorer lite svårt att avgöra vad de ska göra med dem. Det kan i sin tur resultera i att sökmotorerna sänker synligheten för alla dina sidor (lite som ett straff) i sökresultatet.

För att se till att det inte händer måste var och en av dina produktbeskrivningar vara unika, inklusive produkt titlar.

Om du inte har möjlighet att skriva en unik produktbeskrivning för vissa sidor direkt (kanske för att du har för hög volym av produkter att beskriva) och därför väljer att använda texter från en leverantör är det viktigt att du lägger till en meta-tagg med “noindex” på de här sidorna.

Vilket i sin tur talar om för sökmotorerna att de helt enkelt ska hoppa över att indexera sidan.

För alla sökmotorer

<meta name="robots" content="noindex">


För enbart google


<meta name="googlebot" content="noindex">


Det är bättre att inte låta sökmotorer (och särskilt google) indexera dessa sidor för att inte riskera att fastna i deras filter för kopierat innehåll. Sökmotorerna är snabba på att straffa webbplatser som skickar ut hundratals sidor med kopierat innehåll. Så snart du har lagt till unikt innehåll i din produktbeskrivning kan du ta bort “noindex” taggen.


Optimera din produktbeskrivning för sökmotorer

För alla e-handlare spelar sökmotoroptimering (SEO) en viktig roll i hur bra butiken och marknadsföringen kommer att fungera. Ett bra SEO arbete hjälper inte bara till att skapa organisk trafik utan ökar även trovärdigheten och hjälper till att konvertera kunder och öka den totala försäljningen.

Även om dina produktbeskrivningar är optimerade för att sälja kanske det inte är tillräckligt om ingen hittar produkterna eller om dina konkurrenter har ett högre resultat i sökmotorerna än vad du har.

Sökmotoroptimering för produktbeskrivningar ger en mängd svåra frågor:

  • Vilka nyckelord ska du använda och inrikta dig på
  • Vad är den perfekta längden på produktbeskrivningar
  • Ska du skriva för sökmotorer eller människor
  • Var och hur ofta ska du använda nyckelord

Så här bör du tänkta:

  • Skriv för dina kunder, inte för sökmotorer
  • Fokusera på fördelar och inte på nyckelord
  • Ha rätt målgrupp för dina nyckelord
  • Låt köparens medvetenhet avgöra längden på beskrivningen
  • Skapa unika produktbeskrivningar för varje produkt

Den viktigaste regeln att komma ihåg när det kommer till SEO är att inte skriva för sökmotorer utan alltid skriva för människor. Dagens sökmotorer är väldigt avancerade och duktiga på att avgöra vad det är du beskriver på din sida och hela poängen med en sökmotor är att hjälpa människor att hitta exakt vad de letar efter.

Men genom att optimera innehållet för SEO och använda rätt nyckelord hjälper du samtidigt sökmotorer att förstå dina sidor, vilket i sin tur hjälper kunder att hitta till just dina sidor. Använd därför rätt nyckelord och använd dem strategiskt.

Begränsa antalet nyckelord (en tumregel är max 1-3 nyckelord per sida) och använd ett bra sökverktyg för att hitta rätt nyckelord för varje produktbeskrivning. Med hjälp av ex SEMrush, KWFinder eller Moz Keyword Explorer kan du undersöka specifika nyckelord och få värdefull information om dessa, så som:

  • Sökvolym (hur många personer som söker efter ett visst sökord)
  • Nyckelordssvårighet (hur svårt det är att rangordna sökordet)
  • Relaterade termer och fraser som du kan använda i ditt innehåll (dvs. longtail-nyckelord)

Många nyckeord kommer ofta hamna inom ramen för longtail-nyckelord eftersom en längre sökfråga ger mer exakt resultat, vilket ofta innebär att köparen vet mer exakt vad de letar efter. Longtail-nyckelord har enligt studier också en högre konvertering än enklare sökord vilket leder till ökad försäljning.

När du har gjort ditt förarbete och bestämt vilka nyckelord du ska använda är det dags att placera dem strategiskt i din produktbeskrivning. Det är viktigt att du inte stoppar texten full med nyckelord (keyword-stuffing). Något som är en stor risk om man har en kort beskrivning (300 ord eller mindre). Använd därför inte nyckelordet mer än ett par få gånger.

  • En gång i sidans url
  • En gång i sidans meta-titel
  • En gång i sidans meta-beskrivning
  • En gång i produkt titel (h1 taggen)
  • En eller två gånger i själva produktbeskrivningen
  • En gång i alt-taggen för din primära bild

Har du möjlighet så använd nyckelordet i länktexter som leder till sidan, men bara om det går ihop med produkt titeln.

Din produktbeskrivning behöver också vara i rätt längd, tyvärr finns det inte någon exakt riktlinjer för vad rätt längd på en text är. Ibland pratar man om att en sökoptimerad text ska vara minst 500 ord lång, vilket kan vara ett bra riktmärke. Men där finns mer än så att tänka på, skriv därför utifrån vad dina kunder behöver.

Kunder med låg medvetenhet om din produkt behöver mer övertygelse eftersom de inte har en aning om vad det är du säljer. Det innebär att du behöver beskriva din produkt mer noga vilket ofta resulterar i mer text.

Kunder med stor medvetenhet känner redan till din produkt och varför de behöver den. De kräver därför mycket mindre övertygelse vilket också gör att du behöver skriva mindre text.

Alla vet vad en t-shirt är och vad den är till för. Därför har de flesta köpare en väldigt stor medvetenhet om just den produkten och behöver därför inga långa produktbeskrivningar för att bli övertygade om att det är ett bra köp.

Men om produkten är ECO klassad, tillverkad i ett särskilt land eller under exceptionellt bra förhållanden kan det vara värt att beskriva eftersom det kan öka intresset för just din produkt.

Det är ingen tvekan om att SEO för produktbeskrivningar kan vara knepigt och svårt. Tipset är att tänka på en kunds informationsbehov och följ därefter praxis för att hamna så högt som möjligt på sökmotorerna.

Men sökmotoroptimering handlar inte enbart om text, du måste också vara noga med att din html struktur ser bra ut, din webbplats är mobilanpassad, du använder en säker anslutning (HTTPS / SSL), dina bilder är professionellt fotograferade och optimerade samt att webbplatsens sidhastighet är av toppklass.

Läs vårt tidigare inlägg med en mer ingående checklista för sökmotoroptimering av din produktsida.

SEO och Open Graph taggar

Om du har möjlighet att ställa in Open Graph taggar är det viktgit att känna till att det inte är nödvändigt att använda ditt nyckelord här. Open Graph vänder sig till tjänster för sociala medier och är inte ett resultat som visas i sökmotor. Skriv därför säljande Open Graph taggar som direkt vänder sig till de potentiella läsarna och som på ett kort och effektivt sätt lockar läsaren att klicka på länken som i sin tur tar dem till din produktsida.


Redigera din text

När det är dags att redigera din text ska du inte bara ändra typsnitt, stavfel eller grammatiska fel. Du redigerar din text för att göra den mer lättläst, engagerande och övertygande.

Granska din lista över funktioner och fördelar och säkerställ att du inte har missat något. "Lyssna" på din text och kontrollera att du beskriver produkten på ett sätt som är lätt för köparen att förstå och att texten har rätt engagemangsnivå.

Förbättra läsbarheten genom att ersätta svåra ord eller meningar med enklare ord och försök korta ner meningar där det går.

Ersätt generiska fraser med mer specifika detaljer eftersom det kan öka din trovärdighet. “Utmärkt kundservice” är en generisk fras som inte
låter trovärdig, “vi svarar på frågor inom 24 timmar” låter mer trovärdigt.

Inkludera länkar till interna eller externa sidor där det är möjligt. Det är vanligt att en kund letar efter mer information på flera sidor och det kan vara en fördel att hjälpa dem hitta den information de söker.