Innehåll
23 October - 2019

Step-by-step: Värdering av olika on-page seo åtgärder

On-page SEO är innehåll som är skapat med sökmotoroptimering i åtanken. Det innebär att varje gång du skapar innehåll till din webbplats behöver du ha i åtanken vad sökmotorer faktiskt tittar på när de rankar din sida.


Kvalitet (+25)

Sökmotorer har över tid blivit väldigt duktiga på att bedöma kvaliteten på innehållet på en sida och värdesätter välskrivna texter som är riktade mot sin målgrupp mer än texter som är skriva för att sökmotorer ska ranka dem högre. Men hur gör de den bedömningen? Jo, de tittar på hur olika besökare reagerar på innehållet. Desto bättre skrivet innehåll desto längre kommer en besökare att stanna på sidan eftersom de faktiskt är intresserade att läsa det du har skrivit. Det är därför det viktigaste av allt när man skapar en ny sida är att skriva texter som fångar läsarens intresse med värdefull information kring ämnet du skriver om. Se till att alla länkar som leder vidare till ytterligare information fungerar, var noga med stavningen och se till att grammatiken är rätt. Försök hålla dina meningar korta och lätta att förstå. Undvik samtidigt att distrahera dina läsare genom att visa reklam eller banners som kan göra att de lämna sidan tidigare än tänkt.


Nyckelordsstrategi (+25)

En bra nyckelordsstrategi (keyword research) är viktig för att rankas högt på google. När du tar fram din nyckelordsstrategi är det viktigt att du väljer nyckelord som ligger i linje med din verksamhet. Skriv ner en lång lista på nyckelord som dina läsare kan vara intresserade av. Det går att göra på flera sätt, använd din fantasi och kunskap kring ditt affärsområde eller titta på hur dina konkurrenter gör. Använd googles sökfunktion för att testa söka på dina nyckelord och se vad du får för resultat, men istället för att klicka på ett resultat se vilka förslag google ger på din sökning. Google har även ett verktyg “Google Keyword Planner”. Det finns andra liknande verktyg du också kan använda dig av så som SiteAttention och SEMRush. Du använder dessa verktyg för att analysera den månatliga sökvolymen för dina sökord och nyckelordets svårighet att rankas på. Välj här efter de nyckelord som har bästa förhållandet mellan sökvolym och svårighet. Vilket innebär de nyckelord med högst sökvolym och lägst svårighet.


Nyckelord (+15)

De nyckelord du väljer att använda på din sida är väldigt viktiga eftersom de fungerar som en bro mellan din hemsida och dina potentiella läsare. Tänk därför på att när du ska välja nyckelord eller fraser är det viktigt att det är nyckelord som dina läsare kan tänkas använda sig av när de söker på google.


Beskrivande text (+15)

Mer beskrivande text innebär ofta mer nyckelord, vilket är naturligt placerade i texten. Det innebär ofta också att dina texter kommer vara skriva mer djupgående. En mer djupgående text (som fortfarande håller sig till ämnet) gör att besökare har mindre behov av att söka ytterligare information från andra källor eftersom du redan har besvarat alla deras frågor.


Bredden på innehållet (+15)


Skapa innehåll för alla segment i en säljprocess, bli duktig på att fånga nya läsare oavsett vilken nivå de är på. Försök föreställa dig vilka frågor dina läsare kan ha och besvara dessa i din text. Om det behövs kan det även vara lämpligt att dela upp innehållet på flera olika sidor, artiklar eller blogginlägg. Det kan vara ett utmärkt sätt att locka fler läsare. Desto mer innehåll du skapa som berör ämnen relaterade till ditt affärsområde. Desto mer av en expert kommer sökmotorerna anse att du är och kommer därmed också skicka mer trafik i din riktning.


Uppdatera gammalt innehåll (+5)

Det är en god idé att återkomma till gamla artiklar och blogginlägg som du skapat tidigare. Skriv en ny version av dem om där har tillkommit ny information som kan vara viktig för läsaren eller jobba fram en bättre titel, ändra meta beskrivningen eller lägg till interna länkar till annat innehåll du har skapat. Google värdesätter innehåll som uppdateras och som hela tiden är relevant för läsarna. Ändringar av den här typen går också mycket fortare än att skriva helt nytt innehåll vilket fortfarande kan driva mycket extra trafik till din sida.

HTML

Detta stycket refererar till den kod som din webbplats består av. Det är viktigt att känna till att där finns flera saker som går att göra på den här nivån vilket kan driva mer trafik till din sida och ge dig bättre ranking på google.


Titel taggen (+25)

Detta är den absolut viktigaste taggen på sida och värderas väldigt högt av Google. För att optimera titel taggen ska du skriva titel på mellan 50 - 60 ord med de mest relevanta nyckelorden för sidan. Det är den här taggen som visas som titel i sökresultatet på sökmotorerna. Titeln låter dina läsare få en insikt om vad din sida handlar direkt när de gjort en sökning och vad de kan förvänta sig ifall de väljer att klicka på länken. Sökmotorer använder också titeln som en faktor för att avgöra vad din sida faktiskt handlar om.


H1 Rubriken (+25)

Huvudrubriken (H1, Heading 1 eller Header 1) är den absolut viktigaste rubriken på din sida. Det är viktigt att du alltid har med en H1 rubrik på din sida. Samtidigt är det viktigt att du aldrig har mer än en H1 på din sida. Precis som för titel taggen ska den vara runt 50 - 60 ord och innehålla ditt nyckelord (max en gång). Kom ihåg att du ska skriva för dina läsare i första hand och inte för sökmotorerna även om du ska ha reglerna för sökordsoptimering med dig i bakhuvudet. Se till att din rubrik väcker intresse, användandet av nyckelord brukar följa naturligt.


De första 200 orden (+15)

Det är viktigt att man har med en del av sina nyckelord direkt bland de första 200 orden i sin text. De första orden man ser är de mest viktiga, inte bara för sökmotorerna utan även för läsarna. Många läsare kommer inte att läsa hela texten ända ner till botten, så genom att ha med nyckelord i introduktionen ökar man chansen att få läsarna mer intresserade.


Meta beskrivning (+15)

Meta beskrivningen eller Meta Description på engelska spelar en viktig roll för din sida. Det är en kort beskrivning som föklarar vad sidan handlar om och det är den beskrivningen som visas i Googles (och andra sökmotorer) resultat (SERP (Search Engine Result Page)). Det är den första texten som en besökare kommer i kontakt med och är ofta den texten som avgör om om besökaren kommer känna sig intresserad av det du skriver och där med besöka din hemsida. Därför är det väldigt viktigt att göra meta beskrivningen intressant och vara tydlig med vad en besökare kan förvänta sig. Meta beskrivningar ska inte vara för långa, håll dem under 160 tecken.


Brödtext (+15)

Dina nyckelord ska vara fördelade i din brödtext. Men var noga med att inte använda dem allt för mycket (sk. keyword stuffing). Försöka ha med nyckelord 1-3% av det totala innehållet. Det räcker för att Google ska förstå vad din text handlar om och du undviker att Google straffar dig för att överanvända nyckelord. Det är också viktigt att komma ihåg att Google tycker om text. Därför är långa texter bättre än korta. Försök skriva texter som är 400 ord eller längre. Det är bättre att skriva djupa analyserande texter vilket ofta medför att de blir långa.


URL (+5)

Ditt primär nyckelord bör alltid vara en del av sidans webbadress. Det är ytterligare ett enkelt sätt att förklara för Google vad din sida handlar om.


H2 - H3 rubrikerna (+5)

Dessa rubriker är inte alls lika viktiga som H1 rubriken, men spelar ändå roll och kan hjälpa dig att få ett par extra poäng hos Google. Du behöver inte använda nyckelord i alla av dem, det viktigaste är att rubrikerna känns naturliga för dina besökare att läsa. Det är aldrig skoj att läsa texter som är helt och hållet skrivna för sökmotorer.

Arkitektur

En hemsidas arkitektur är ett sätt att strukturera innehållet på sidan. Målet med bra arkitektur är att göra användarupplevelsen bättre genom god design och planering av de tekniska, visuella och funktionella komponenterna. Sökmotorer prioriterar sidor med god arkitektur eftersom dessa är mer användarvänliga.


Sökbar (crawlable) (+25)

Sökbarheten styr över hur lätt sökmotorerna har att läsa av innehållet på din sida. På engelska kallat Crawlability eller Crawl. När sökmotorernas spindlar går igenom din sida sparas den till deras index, därför är det väldigt viktigt att din sida är lätt för sökmotorer att läsa av. Annars kommer den inte att visas upp på deras sökresultatsida. Det går att göra sidan lättare att förstå för sökmotorer genom sidans html struktur och interna länkningar vilket gör det lätt för en sökmotor att hitta till även de mest avlägsna sidorna på din webbplats. Det är också viktigt att du tar bort trasiga länkar.


Mobilvänlig sida (+25)

Eftersom en majoritet av alla sökningar som görs på Google sker med hjälp av en mobiltelefon förstår man att det är viktigt att en sida är mobilanpassad. Google har också sedan något år tillbaka valt att prioritera sidor som är mobilanpassade högre än sidor som inte är det. Desto bättre mobilanpassad sidan är desto högre ranking får den också i Googles algoritmer. Var därför noga med att hela hemsidan har en responsiv design. Med responsiv design menas att sidan automatiskt kommer att justera sig och anpassa sig efter vilken skärmstorlek som besökaren använder. Tänk på att göra text läsbar även på mobiltelefoner, skapa interaktivt innehåll i HTML5 och inte i Flash, ha en ren design med mycket vitt utrymme vilket gör att sidan känns lätt och justera knapparnas storlekar så de är lätt att klicka på med fingrarna.


Sidhastighet (+15)

Laddtiden på din sida är ytterligare en faktor som Google värderar väldigt högt, en sida som laddar snabbt ger betydligt högre ranking än en långsam sida. Laddtiden för en sida ska aldrig överstiga 3 sekunder. Att se till att sidor laddar snabbt är inte bara viktigt för Google utan kan vara en avgörande faktor för hur länge dina besökare stannar på din hemsida.

Åtgärder som är viktiga att tänka på när man ska snabba upp sin hemsida är att välja ett webbhotell eller server som passar ditt behov. Undvika att placera för mycket reklam på sidan. Välja ett CMS som är optimerat för hastighet (Wordpress är ett av de långsammaste verktygen i branschen). Om möjligt utveckla er tjänst eller plattform från grunden istället för att välja ett färdigt CMS. Optimera bilder och anpassa dem efter deras placering på sidan. Minifiera filer css och javascript samt skicka data komprimerat mellan webbserver och webbläsare. Använd caching där det är möjligt.


Cannonical taggar (+15)

Google tycker inte om duplicerat innehåll och det är något som kan påverka din ranking negativt. Men ibland är duplicerat innehåll nödvändigt och kan inte undvikas. I ett sådant fall är det viktigt att använda canonical taggar för att tala om för Google att det är duplicerat innehåll samt var Google kan hitta originalet. Duplicerat innehåll som ligger under samma domän är Google dock smart nog att kunna förstå och kommer inte att påverka din ranking negativt.


Säkerhet HTTPS (+15)

Https skapades för att ge hemsidor en säker anslutning. I början användes det här främst av banker och tjänster där data som skickades var extra känslig. Men Google har för några år sedan talat om att man kommer att favorisera sidor med Https vilket gör att det är viktigt även för vanliga hemsidor. Så genom att ändra från Http till Https hjälper du till att boosta din ranking. Förutom att det hjälper din ranking så ger det också ett förtroendeingivande intryck till dina besökare och förmedlar att din hemsida är säker att använda.


Sidkarta (sitemap) (+5)

En sidkarta eller på engelska sitemap är en lista med information om alla sidor som finns på din hemsida. Genom att använda en sidkarta kan du hjälpa sökmotorerna att få en full överblick av din hemsida och hjälper dem därmed att indexera din hemsida. Du bör uppdatera din sidkarta regelbundet i takt med att det tillkommer nya sidor, på så vis kommer även sidor som ligger långt ner i hierarkin att bli synliga på sökmotorerna och du kan börja ranka på dem.