Innehåll
4 January - 2019

Optimera nätbutiken för att rankas högre på Google

Har sidan en bra URL?

En bra URL (hemsides adress) är kort och enkel, men det absolut viktigaste är att den innehålla produktnamnet eller sökorden som ni vill optimera för. Försök undvika autogenererade URL:er.

Dålig URL: exempel.se/kategori-123/p/12345ts1
Bra URL: exempel.se/skor/nike-air-max-180

Se till att webbshoppen är mobilvänlig

Folk shoppar med hjälp av sina mobiltelefoner och pekplattor. På kafferasten, på bussen eller i soffan. Se därför till att varje sida ser bra ut och presterar bra på mobila enheter. Använd det här verktygen från Google för att få information om sidans mobilvänlighet:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Använd ALT-taggar för dina produktbilder

ALT-taggar används av sökmotorer för att avgöra vad det är för bilder. Skriv kort beskrivning av bilden i ALT-taggen.

Exempel: Sidan av Nike Air Max 180 sko

Skriv unika produktbeskrivningar

Undvik att kopiera produktbeskrivningar från andra webbutiker, tyvärr är det väldigt vanligt att man kopierar standard texter från återförsäljaren eller texter som finns på någon konkurrerande webbshop. Även om det kanske inte spelar så stor roll för produkten i sig så tycker google och andra sökmotorer om unikt innehåll.

Unika texter hjälper till att skilja din webbshop från dina konkurrenter. Skriv därför alltid dina egna produktbeskrivningar, kom ihåg att använda nyckelord och söktermer som du vill sökmotoroptimera för och försök skriva texter som är minst 150 ord långa.

Att skriva produktbeskrivningar för SEO ger upphov till en mängd svåra frågor:

  • Vilka sökord ska du rikta in dig på?
  • Vad är den perfekta längden på en text?
  • Ska du skriva för sökmotorer eller personer?
  • Var och hur ofta ska du använda sökord?
Att få svaren rätt är viktigt. Så här gör du det …
  • Gör en grundlig analys på vilka sökord du ska använda dig av
  • Skriv unika informativa texter, skriv texter mellan 150-500 ord. Undvik att kopiera texter från din egen eller andras hemsidor
  • Skriv för köparen, inte sökmotorer
  • Inkludera rätt SEO nyckelord men använd dem inte för mycket

Minimera laddtiden för sidan

Hur snabbt en sida laddar är väldigt viktigt för Googles algoritmer. Många besökare lämnar en sida som tar mer än 3 sekunder att ladda, utbudet är tillräckligt stort för att välja en konkurrent istället för att vänta en extra sekund. Använd det här verktyget från Google för att få information om sidans laddtid:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Några viktiga saker att titta närmare på för bättre sidhastighet:

  • Ta bort onödiga bilder eller videoklipp
  • Minska filstorleken på dina bilder
  • Flytta din hemsida till en bättre hosting leverantör
  • Använd ett CDN (Content Delivery Network)
  • Optimera webbläsar caching
  • Minimera HTTP-förfrågningar genom minifierade css och js filer
  • Radera kod eller taggar du inte använder

Skriv bra meta taggar

Titlar och meta-beskrivningar genereras ofta automatiskt av sökmotorer av det redan existerande innehållet på sidan. Men ta tillvara på möjligheten att skriva egna optimerade titel taggar och meta-beskrivningar för att öka konverteringen från sökmotorerna.

Riktlinjer för titel taggen

  • Ska innehålla namnet på produkten eller sökfrasen
  • Innehåller en CTA (Call-To-Action)
  • Har en längd mellan 60-70 tecken
Riktlinjer för meta beskrivning
  • Skriv en kort säljande text som bjuder in till ett klick från köparen
  • En meta-beskrivning bör vara runt 160 tecken lång

Skapa Open Graph taggar för sociala medier

Även om Open Graph inte direkt kommer att påverka sökmotoroptimeringen så fyller den en annan viktig funktion och det är hur sidan kommer se ut på sociala medier.

Det är väldigt vanligt att köpare länkar vidare sidor via facebook eller twitter och då är det bra om du har tagit kontroll över hur din produktsida ska se ut när den visas upp på olika sociala medier.

Skriv därför en bra och säljande title och beskrivning och ange en lämplig bild för de olika sociala plattformarna som den kan komma att visas upp på.

Om produktsidan inte har delningsknappar till olika sociala medier bör du omgående se till att få med det. Det kan också vara bra att jobba med delningsknappar på olika tacksidor eller i mail som skickas ut till era kunder.

Se till att inkludera de viktigaste sökorden på sidan

Google och andra sökmotorer behöver förstå vad sidan handlar om. För att hjälpa dem är det viktigt att vi inkluderar de viktigaste sökorden eller sökfraserna i titlen på sidan (page title), rubriken (H1-tag), beskrivningen och i ALT-taggar.

Men var samtidigt lite försiktig, använd inte sökord och fraser för mycket. Om du överanvänder sökord kan google tolka det som keyword stuffing vilket kan ge ett negativt resultat. Gör en grundlig keyword research och försök därför använda sökord naturligt och tvinga inte in dem i texten.

Skaffa användargenererat innehåll

På samma sätt som unika produktbeskrivningar ger en ökad sökmotoroptimering så ger användargenererat innehåll en extra boost till din sökmotoroptimering och hjälper till att skilja dig från konkurrenterna.

  • Samla in och visa upp recensioner på sidan
  • Visa upp rekommendationer
  • Visa upp bilder och film som kunder har skickat in

Använd strukturerad data

Med hjälp av strukturerad data och schema gör du det enklare för sökmotorer att läsa innehållet på din produktsida och sedan visa den i sina sökresultat. Till exempel kan du få de eftertraktade stjärnorna i ditt sökresultat genom att använda strukturerade data.

Optimera sidans layout och design

En väl strukturerad sida hjälper både dina besökare och sökmotorernas spindlar. En sökmotorspindel “Googlebot” kryper igenom en webbplatsstruktur. Deras mål är att indexera innehållet för att returnera det i sökresultaten. Ju bättre din webbplatsstruktur är desto lättare kan sökroboten komma åt och indexera innehållet.

Men det är inte bara sökmotorspindlar som tycker om strukturerat innehåll. Även dina köpare tycker om när det är lätt för dem att hitta den information de behöver. Var därför noga med att du strukturerar layout och design på sidan på ett logiskt och effektivt sätt för ökad konvertering och försäljning.

Var du placerar köp-knappen, priset, rabatter, recensioner, bilder, produktbeskrivningar och specifikationer är viktigt att tänka på. Men även annan information om till exempel leverans och returer eller relaterade produkter.

Cross-Sell och Up-sell

Produktsidor bör huvudsakligen handla om den erbjudna produkten. Men du kan ge dina besökare möjlighet att upptäcka fler eller andra relevanta produkter. Användning av interna länkar till andra produkter kan öka försäljningen, men kan också öka SEO-styrkan i hela din butik. Använd därför Cross-Sell och Up-sell för att koppla ihop relaterade produkter och visa upp dem på produktsidan.

Up-sell är produkter som du rekommenderar istället för den aktuella produkten. De är typiskt produkter som är mer lönsamma, har bättre kvalitet eller är dyrare. Du kan också visa upp liknande produkter som andra köpare har titta på eller handlat i samband med att de har köpt den här produkten.

Cross-sells  är produkter som du marknadsför antingen på produktsidan eller i kundvagnen och baserat på den aktuella produkten. De är typiskt kompletterande föremål. Till exempel, om du säljer en mobiltelefon kan cross-sells vara ett skyddande skal eller extern laddare eller en tilläggsförsäkring.


Länkar och katalogtjänster

In- och utlänkar är väldigt viktigt om du vill hamna högt på olika sökmotorer. Har du många bra in länkar värderar sökmotorer din sida som extra viktigt och kommer där med att rankas högre. Det finns flera sätt att skaffa länkar, det är därför viktigt att ha en bra strategi för länkarbetet på sidan.

Det går också att skaffa länkar genom att registrera sig på olika katalogtjänster, vissa är gratis och andra kostar pengar. Några av de vanligaste tjänsterna i Sverige är eniro.se och hitta.se där man kan registrera sig i deras företagskatalog.

En annan väldigt bra katalogtjänster är Infoo.se (tidigare SUNET), en svensk katalogtjänst och drivs av KTH. Har du en svensk webbplats är det väldigt bra att registrea sig hos infoo.se eftersom deras sidor är högt rankade hos bland annat Google.

Det är också bra att registrar sin site på de olika sökmotorerna. Tänkt på att bara registrera din webbplats en gång eftersom du annars riskerar att bli utesluten från sökmotorerna.

Analysera on-page och off-page

https://websiteseochecker.com/