Innehåll
10 August - 2019

Så skapar du en framgångsrik kampanj för e-postmarknadsföring

En viktig del av din digitala marknadsföring är e-post och i teorin verkar det ganska enkelt att bygga en e-postkampanj. Man behöver skriva lite text, lägga till några bilder, skapa en e-postlista och trycka på skicka knappen. Men i verkligheten kräver en framgångsrik kampanj en mer grundlig strategi för att du ska kunna öka konverteringen och ditt företag ska växa. Därför är det viktigt att du delar in din e-postmarknadsföringskampanj i mindre mer överskådliga delar.


Vad är en e-post marknadsföringskampanj?

En e-post marknadsföringskampanj är ett e-post som skickas från ett företag till en eller flera kunder eller potentiella nya kunder. En framgångsrik kampanj är när man lyckas engagera sina mottagare genom ökad försäljning eller engagemang i ditt företag.

E-post är idag ett av de absolut vanligaste kommunikationssätten och används av väldigt många människor. Att skicka e-post är också väldigt mycket mer kostnadseffektivt jämfört med traditionell marknadsföring eller marknadsföring via Sociala medier. Det gör att e-postmarknadsföring är ett perfekt verktyg för att bygga kundrelationer som hjälper till att stärka ditt företags position.

E-post bör vara en viktig komponent i varje företags digitala strategi på grund av dess effektivitet i att driva konvertering och bygga varumärkeslojalitet. Men för att skapa en framgångsrik e-post marknadsföringskampanj måste man först göra lite förarbete.


Bygg upp din e-postlista

De mest framgångsrika kampanjerna börjar med en riktad e-postlista fylld med kvalificerade leads som är intresserade av det du erbjuder. Det bästa sättet att skapa en riktad e-postlista är att konvertera dina webbplatsbesökare till prenumeranter och därefter segmentera dem enligt olika målgrupper. Nedan följer en lista med några tips på hur du kan samla in e-postadresser.

Erbjud användbara resurser

"Erbjud kunskapsprodukter" som ett sätt att samla in e-postadresser från din hemsida. Skapa en målsida runt det du erbjuder och gör det möjligt att ladda hem en pdf först efter att de har skrivit in sitt namn och sin e-post.

Vidarebefordra ditt e-post

Be dina mottagare att skicka ditt brev vidare till sina vänner och gör det enkelt för dem att skriva upp sig på din e-postlista genom en CTA. På så vis har du möjlighet att låta andra hjälpa dig att få din lista att växa.

Inkludera en text i brevet: Om du tycker att det här e-postmeddelandet var intressant, vänligen vidarebefordra det till en vän.

Använd Facebook-annonser

Facebook är en bra plattform för att hitta nya lead (namn och e-post) och låta sin e-postlista växa genom Facebook-annonser. Användarbasen för Facebook är på en hög nivå och användarnas åldersintervall är idealiskt för de flesta företag idag. Användarbasen i åldern 30-55 har en stor tillväxt medans åldersgruppen 13-25 har minskat. Med en ganska blygsam budget kan du fånga dussintals nya leads varje dag. Det går även att rikta in sig på väldigt riktade användargrupper baserat på ålder, geografisk plats, beteenden och även köphistorik online.

Enkel optin direkt på hemsidan

Gör det lätt att hitta registreringen till ett nyhetsbrev och inkludera den på alla sidor. Använd popups som aktiveras när någon försöker lämna en viss sida (till exempel din blog). Att placera en popup mitt framför besökaren är det bästa sättet att få dem att registrera sig. Du kan också ha en välkomstport (welcome gate) på någon av dina sidor som visas föra det riktiga innehållet, där du kan marknadsföra ditt nyhetsbrev.

Skydda ditt innehåll

Genom att lägga delar av din webbplats bakom en inloggning kan du få användare att registrera sig till din webbplats och samtidigt bygga upp din e-postlista. Till exempel kan du skapa ett forum som kräver att man har loggat in för att kunna skriva ett inlägg.

Använd referensmarknadsföring

Skapa en kampanj där du erbjuder något till alla dina läsare som bjuder in sina vänner till att registrera sig till ditt nyhetsbrev. Till exempel om de bjud in 25 vänner som registrerar sig får de en kupong eller presentkort.

Rabatt på första beställningen

Om du säljer varor via en e-handel, är det ett fantastiskt incitament att erbjuda människor rabatt på sin första beställning om de skriver upp sig på din e-postlista. Dels uppmuntrar det människor att skriva upp sig, men det ger dem också ett starkt incitament att köpa.

Gratis eller rabatt på frakt

Att erbjuda gratis eller en rabatt på frakt på dina kunders köp är ett stort incitament att skriva upp sig på din e-postlista. Det är mycket relevant, särskilt om det erbjuds i samband med köp och betalningsprocessen.


Använd en tydlig optin på din webbplats

Det finns flera olika typer av optin alternativ, några av dem har vi beskrivit ovan. När man samlar in nya prenumeranter är det två primära uppgifter man är intresserade av; namn och e-post, har ni möjlighet kan det även vara intressant att samla in geografisk plats.

Men var ska man bäst placera sin optin på webbplatsen. Nedan följer några olika alternativ som kan vara till hjälp när det kommer till att bygga in optin formulär. Genom att använda några av alternativen som beskrivs nedan och kopplar ett starkt incitament till varför en besökare ska skriva upp sig kommer du märka att det är betydligt lättare att bygga upp din e-postlista och öka värdet av din e-post marknadsföringskampanj.

Header bar

En header bar eller top bar sitter längst upp på webbplatsen och visas före allt annat innehåll. Genom en header bar kan du enkelt uppmana människor att skriva upp sig till din e-postlista samt visa ett formulär där de enkelt kan fylla i namn och e-post.

Slider

En slider som glider in från sidan i det nedre hörnet på webbplatsen och innehåller en uppmaning om att skriva upp sig till er e-postlista tillsammans med ett formulär. För att inte vara i vägen kan det vara en god tanke att låta slidern komma in först efter att besökaren har börjat scrolla ner en bit.

Överst i sidofältet

Om din webbplats är delad i flera kolumner kan det vara en god tanke att lägga ett optin alternativ högst upp i ett av sidofälten. Detta är ett vanligt alternativ på bloggar. Helst vill du att optin formuläret ska visas ovanför allt annat innehåll för att ge maximal synlighet. Det brukar vara mest effektivt med ett högerjusterat sidofält eftersom det drar nytta av besökare som skannar en sida i ett "F" mönster.

I slutet av ett blogginlägg

När en besökare har läst ditt blogginlägg hela vägen till slutet går det att anta att de har varit intresserade av det du har skrivit och gillat läsningen. Därför kan det vara en god tanke att lägga ett optin formulär i botten av dina blogginlägg där du ber dem att skriva upp sig för att få information om när du skriver ett nytt inlägg.

Pop Ups

Vissa kan känna att popups är lite påträngande och irriterande, men många studier visar att den kan vara ganska effektiv om det används på rätt sätt. Det finns några saker att tänka på för att öka chanserna till en effektiv insamling av e-postadresser:

  • Ett tydligt erbjudande
  • En stark uppmaning
  • Rätt timing
Framför allt tidpunkten av en popup är viktig att tänka på. Besökare som läst 3/4 av en artikel eller kommit nästan ända ner till slutet är ofta mer benägna att skriva upp sig på en e-postlista än någon som precis har öppnat upp sidan. Ett annat alternativ är att bara visa en popup när de försöker lämna sidan (dvs flyttar muspekaren utanför webbläsar området). Även här kan det vara en god idé att enbart visa en popup för de besökare som läst minst 3/4 av innehållet för att det inte ska upplevas som irriterande.


Sätt ett tydligt mål och skriv en kravlista

Innan det är dags att skapa och skicka din kampanj är det värt att lägga lite tid på att fundera igenom vad målet med kampanjen är och vad du vill uppnå. Målet med kampanjen kommer att avgöra kampanjens innehåll, vem du riktar dig till och hur du ska mäta framgång.

  • Är målet att få kunder att handla en särskild produkt?
  • Vill du visa upp nya produkter som finns tillgängliga i din e-handel?
  • Behöver du nya leads till ditt säljteam?
  • Försöker du få fler deltagare till ditt evenemang?
  • Vill du skapa mer kännedom om företaget och dess tjänster?
Det finns många olika typer av kampanjer men de vanligaste är nyhetsbrev, erbjudande (reklam), tillkännagivande och inbjudningar. Vilken typ av kampanj du vill skickar baseras helt och hållet på de mål du fastställt för din kampanj.

Nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev via e-post är en regelbunden distribuerad e-postkampanj som generellt handlar om ett huvudämne eller som hjälper till att sprida intressant information som är till nytt för dina kunder. Om ditt mål är att hålla kontakten med dina befintliga kunder är ett nyhetsbrev den perfekta typen av kampanj att skicka. Det kommer hjälpa till att engagera dina kunder i ditt företag, dina produkter och få människor att besöka din webbplats. Har du många och långa nyheter du vill informera om kan det vara bättre att skriva dessa i en blogg på din webbplats och istället bara länka in små korta stycken om varje nyhet och där efter låta dina läsare besöka din webbplats för att läsa hela nyheten. På så vis bygger du också upp din webbplats och ökar dina chanser till bättre synlighet på sökmotorerna och ger läsarna något de kan dela på sociala medier.

Erbjudande

Ett e-post med marknadsföring (aka reklam) är i huvudsak alla kampanjer som du skickar med målet att få ett direkt svar eller resultat. Ett erbjudande kan ta ett antal olika former. Normalt handlar det om att visa upp några av de senaste produkterna och uppmuntra människor att handla eller skicka ut olika rabatter eller specialerbjudande för dina produkter eller tjänster. Om ditt mål med kampanjen är att direkt driva försäljning är detta rätt kampanj. Var nog med att ha med tydliga CTA för att underlätta för de som tar emot brevet att kunna komma till produkten eller erbjudandet. Ett tips kan vara att lägga in en köp-knapp direkt i brevet som tar personen raka vägen till kassan i din e-handel.

Tillkännagivande

Ett tillkännagivande eller annonseringskampanj är ett e-post som skickas till dina läsare som tillkännager en ny produkt, funktion eller tjänst. Tillkännagivande är perfekt om du vill hålla en engagerad publik (dvs befintliga kunder) uppdaterade om dina senaste produkter eller funktioner. Med ett tillkännagivande är det primära målet att få kunder att återvända till din butik eller webbplats där de kan göra ett köp eller reservera en produkt.

Inbjudan

Ett brev med en inbjudan är en kampanj som syftar till att öka medvetenheten om ett evenamang och uppmuntra människor att delta. Innehållet i en inbjudan brukar omfatta information om datum, tid, plats samt hur man registrerar sitt deltagande. Krävs det ett förköp till ditt evenamang är det bra att lägga med en tydlig CTA som hjälper läsaren att boka eller köpa en biljett.

Som tidigare nämnt så beror vilken typ av kampanj du skickar helt på ditt mål med kampanjen. Om du vill driva direktförsäljning så är ett erbjudande eller tillkännagivande de som kommer ge bäst resultat, men om du bara vill hålla dina befintliga kunder uppdaterade om de senaste projekten, produkterna eller utvecklingen hos ditt företag så är det bättre att skicka ett nyhetsbrev.


Strukturera din kampanj

När du väl har en klar och tydlig bild av syftet med din kampanj är det dags att börja skriva ditt första utkast. Här är några punkter att tänka på när det är dags att börja skriva:

Håll det kort

Sväva inte ut för mycket. Dina läsare kommer inte att stanna kvar och läsa fluffig text. Har du mycket värdefullt innehåll att läsa kanske det är en bättre idé att skapa en sida på din webbplats som du kan länka vidare till. Det ger dig även en extra väg in till din webbplats vilket kan hjälpa dig att växa på sökmotorerna.

Skapa värde genom din kampanj

Om du bara skickar reklam kommer människor att tappa intresset snabbt. Försök istället skapa värde som intresserar läsarna.

Gör det lätt att skumma igenom texten

Använd bra punktlistor, fetstil, understrykning och kursiv text för att göra det viktigaste delarna av brevet lätt att hitta. Var dock lite försiktigt så det inte blir för mycket, då kan du riskera att göra mer skada än nytta.

Använd tydlig och kraftfull CTA

Call-to-action, i e-post kan det vara en stor knapp eller länk som gör det lätt för läsaren att ta sig vidare till målet med kampanjen. Om du vill att dina läsare ska registrera sig till ett event är det lämpligt att lägga in en knapp där det står "Registrera dig nu!" eller om du vill att de ska köpa en viss produkt att du lägger en knapp som tar dem direkt till produktsidan.

Gör kampanjen relevant för din publik

Tänk igenom vad dina läsare vill och behöver. Fokusera inte på vad du försöker sälja utan snarare på vad dina läsare vill ha. Se därför till att innehållet är användbart eller viktigt för just de läsare som du skickar till.

Gör brevet personligt

Om du har tillgång till för- och efternamn eller annan personlig information. Inkludera detta i brevet för att göra det mer personligt. Om en läsare ser sitt förnamn kommer de att vara mycket mer uppmärksammade på ditt brev.

Använd rätt tonläge

Det är inte bara vad du skriver som är viktigt utan även hur du skriver det. Ibland kan ett ändrat tonläge göra stor nytta i en kampanj. Men var noga med att du har rätt tonläge vid rätt tillfälle. Ingen vill hör att du skämtar om att er webbplats var offline i två timmar.

Revidera och renskriv noggrant

Det är alltid bra att jobba med ett grovt utkast, men var inte rädd för att revidera det du skrivit några gånger. Ta bort överflödig information, se till att grammatiken och stavningen är perfekt. Gå också igenom målen för din kampanj och säkerställ att du inte svävat utanför ditt mål.


Så här skriver du en högpresterande e-postkampanj

Som med allt annat i livet så finns där inget enkelt svar på vad som gör en e-postkampanj framgångsrik. Men det finns några olika variabler som ökar kvaliteten på din kampanj. Genom att kombinera dessa variabler ökar du dina chanser till att skapa en riktigt lyckad kampanj som presterar över dina förväntningar.

Använd ett bekant namn som avsändare

Användarnamnet är ett av de viktigaste elementen i din kampanj när utskicket hamnar i dina mottagarens inkorg. Om mottagaren inte känner igen vem det är som har skickat mailet är sannolikheten väldigt stor att ditt brev inte blir öppnat. På många enheter och mobiltelefoner visas användarnamnet extra tydligt för att människor snabbt ska kunna identifiera vem brevet kommer ifrån. Tack vara det är det också en av det tydligaste faktorerna på om människor väljer att öppna eller kasta mailet. Det är därför viktigt att matcha dina läsares förväntningar med vad det står i avsändarnamnet. Förutsatt att du prenumererar på ett nyhetsbrev från RocketLabs, skulle du då förvänta dig att få ett brev från "RocketLabs" eller från "Martin". Med största sannolikhet förväntar du dig att få brev från RocketLabs och inte från Martin, även om det är Martin som skrivit själva brevet.

Skriv en kort men fokuserad ämnesrad

Efter avsänarnamnet är ämnesraden den viktigaste faktorn och det näst mest framträdande elementet i inkorgen. Det är också ämnesraden som är det första en läsare ser av ditt brev och även här de kommer bedöma om innehållet i brevet är av intressen för dem att läsa. En del studier har gjorts på just ämnesraden vilket har konstaterat att längden på ämnesraden inte spelar någon större roll, men det är ett bra tips att skriva korta ämnesrader, runt ca 30 tecken för att kunna visas i sin helhet på både mobiltelefoner och datorer.

Utöver längden på ämnesraden finns det en del kraftord som du kan inkludera för att öka viljan till att öppna och läsa ditt brev.

Nedan följer några exempel:

    % rabatt24-timmars erbjudandeAvdragAvgränsat erbjudande
    BilligtBra erbjudandeDagligenDen senaste
    Enbart idagEvent / EvenemangExklusivtFå din
    För och efternamn
    Grattis / GratulerarGyllene tillfälleHelgerbjudande
    I morgonInbjudanKurs / KurserLättaste
    Missa inteREA!Just nuRabattkupong
    Sista chansenSkaffa detta nuSkyndaSnabbaste
    Snart härSpecialerbjudandeSplitter nyTack
    Tillbaka i sortimentetUnder begränsad tidUtgår idag / löper utUtställning
    Vi firarViktigt


    En viktig faktor är att brevet ska kännas personligt, så om du inkluderar mottagarens namn i ämnesraden kan det ge en väldigt positiv effekt på öppningsfrekvensen. Samtidigt kan personliga pronomen så som "Din / Du" visa att du pratar direkt till din läsare vilket också kan öka öppningsfrekvensen. Oavsett hur du väljer att optimera din ämnesrad är det viktigt att det fortfarande är en korrekt beskrivning av innehållet i ditt e-post. Annars kommer dina läsare att bli besvikna och risken är att de inte öppnar kommande utskick från dig.

    Skriv en övertygande preheader-text
    En preheader är en kort sammanfattning som följer direkt efter ämnesraden när ett e-post visas i inkorgen. Preheadern är en kritisk komponent som dina läsare använder för att avgöra om de ska öppna och läsa brevet. Med tanke på att preheader visas tillsammans med ämnesraden är det viktigt att dessa två arbetar tillsammans för att berätta en sammanhängande historia, istället för att vara tänkta som två separata delar i din kampanj. Genom att använda dessa två komponenter tillsammans kan du göra brevet mer tilltalande för ett större antal mottagare och öka chansen att ditt brev blir öppnat.

    Skriv ett lättläst innehåll
    Genom ett väl genomtänkt avsändarnamn, ämnesrad och preheader har du ökat chanserna att ditt brev blivit öppnat och därefter är det dags att fokusera på klickfrekvensen i ditt innehåll.

    Bra skrivande handlar inte om att använda några speciella magiska ord, utan om att få läsaren att förstå ditt erbjudande och få dem att klicka på dina Call-to-action länkar. Det räcker inte bara att beskriva något i ditt mail och sen hoppas att läsaren själva ska öppna sin webbläsare och gå till din webbplats. Ett bra skrivet innehåll ska vara tydligt och på ett enkelt sätt förklara varför det är viktigt för läsaren att besöka din webbplats och tillsammans med tydliga CTA hjälpa besökaren genom ett enkelt knapptryck ta del av ditt erbjudande.

    Optimera dina knappar
    Knappar eller länkar i ditt brev är det sista steget mot att få människor att besöka din webbplats och orden du väljer på knapparna kan spela en stor roll för dina läsares engagemang. Hur knappen ser ut, vilken storlek och färg du använder kan också spela stor roll på hur många som väljer att klicka på den. Här kan det vara viktigt att göra flera A/B tester där du jämför olika typer av CTA för att mäta vilken som ger bäst resultat och ger högst klickfrekvens. Försök även ta bort ord som kan upplevas som hinder. Det vill säga använd inte ord med uppmaningar som en läsare nödvändigtvis inte känner att de vill utföra. Försök använda positiva ord och meningar, till exempel "Få ditt gratiskonto" istället för "Registrera dig". Bara genom att ändra ett eller ett par få ord kan du öka din klickfrekvens markant.

    Sidfot
    I slutet på din kampanj (sidfoten) har du bra möjlighet att ge lite extra information som kan vara till nytta för läsaren. Din sidfot är kritisk på många sätt. Det är också i sidfoten som många läsare letar efter särskilt information och kan de inte hitta den informationen kan det skapa irritation. Din sidfot bör därför bestå av följande:

    Inkludera länkar till sociala medier. Gör det lätt för dina läsare att hitta dig på andra medier och på så vis kunna engagera sig mer i ditt företag. Det är också bra om de har möjlighet att få kontakt med dig på andra sätt än enbart e-post, inkludera därför alltid länkar till alla dina sociala mediekanaler i slutet av din kampanj.

    Gör det enkelt för dina läsare att svara på e-postmeddelande eller kontakt dig på annat sätt om de vill. Din kampanj bör alltid innehålla ditt företags fysiska adress för att följa CAN-SPAM.

    Länk för att avsluta prenumerationen. CAN-SPAM kräver att det ska gå att avregistrera sig från alla e-postlistor. Gör det därför enkelt för dina läsare att avregistrera sig från din e-postlista om de inte längre känner att informationen är relevant för dem.

    Undvik skräppostfilter
    Om du har lyckats få alla andra delar i din kampanj rätt är det sista som är kvar att undvika skräp eller spam filter. Dessa filter sätter direkt käppar i hjulen för allt ditt hårda arbete. Ett tips är att be dina läsare att lägga till din avsändaradress till deras kontakter. På så vis kommer alltid dina e-postmeddelanden automatiskt igenom skräppostfilter. Men du måste också försöka undvika ord och språk som lätt sorteras in som skräppost. Det kan vara små oskyldiga ord så som "Köp" eller "Gratis".

    Det går även att testa sitt e-post på olika sätt för att se hur stor risk det har för att hamna i ett skräppostfilter och även olika sätt att ta reda på om din avsändaradress redan fastnat i någon form av filter eller svartlistning. Det räcker nämligen inte bara att skriva en fantastisk kampanj, utan du måste också testa din kampanj innan du skickar ut den. Ett brev som inte är testat kan riskera att totalt förstöra din kampanj. Förutom att du kan fastna i olika filter riskerar du också att dina mottagare avregistrerar sig eller att trovärdigheten för ditt företag eller utskick minskar.

    Segmentera din lista
    Du behöver inte nödvändigtvis alltid skicka allt till alla. Försök segmentera din lista för att bara skicka relevant information till rätt målgrupp. Vilka olika kriterier du kan segmentera din lista på beror på vilken information du har samlat in från dina prenumeranter eller var du fått tag på dina leads ifrån. Det kan också vara så att du skickar snarlika erbjudanden till olika segment men där text, tonläge, bilder, färg, CTA och tidpunkt kan skilja sig åt. Det är inte säkert att en yngre målgrupp skulle ha en positiv reaktion på ett brev som du har haft stor framgång med hos en äldre målgrupp. Samma gäller för geografiskt område, yrkeskategori, intressen, kön med mera.

    En tydligt riktad kampanj som vänder sig mot ett smalt segment har chansen att få betydligt större genomslagskraft än en kampanj som skickas till alla mottagare. Försök därför samla in så mycket data som möjligt om dina prenumeranter och analysera resultatet av varje kampanj noga för att kunna göra mer välgrundade beslut och kampanjer i framtiden.


    "Om du inte kan skriva en suverän ämnesrad som fångar människors intresse, kommer du aldrig få dem att öppna din kampanj. Och om du inte kan förklara ditt erbjudande snabbt och enkelt kommer du aldrig få dem att klicka på dina knappar och köpa din produkt."


    Skapa ett stort värde med ditt innehåll

    Det räcker tyvärr inte bara med att säga "Titta vad vi har här!". Varje e-post som en mottagare får i sin inkorg ber dem att titta på något, vem har tid att titta på allt? Därför är det viktigt att erbjuda ett verkligt värde av att öppna just din kampanj. Verklig värde kan komma i flera olika former:

    • Det kan vara något exklusivt så som rabatter eller gratis innehåll
    • En e-bok eller värdefull information i form av en artikel
    • Möjlighet att boka eller förköpa en eftertraktad produkt
    • Det kan även vara ett känslomässigt värde såsom en inspirerande video

    Exklusivt värde

    Ett bra sätt att erbjuda verkligt värde till en kund är genom att erbjuda dem något exklusivt, något som bara de som prenumererar på ditt nyhetsbrev får tillgång till. Många e-handlare försöker det här tillvägagångssättet, men det är inte alltid det mest effektiva. Det räcker inte bara med att säga "Titta, här är ett erbjudande" eller "Nu har det inkommit nya produkter". Du måste först och främst få människor att vilja köpa.

    Värdefull information

    Många företag har någon form av information de kan dela med sig av till sina läsare utan att det är till för att direkt öka försäljningen. Istället jobbar man med att öka förtroende och varumärkesbyggande. Det kan vara olika typer av statistisk information eller artiklar om ämnen som intresserar läsarna. På så vis bygger man ett större engagemang mellan sina läsare och sitt företag vilket i längden ökar köpkraften hos kunderna.

    Känslomässigt värde

    Värden kan också vara känslomässigt. Kanske i from av en video eller liknande som som engagerar läsaren och ökar klickfrekvensen till någon annan del av er verksamhet. Men det kan också vara material som läsaren uppskattar och därmed vill visa för andra och därför delar det med sina vänner på sociala medier vilket i sin tur ökar kännedomen om ditt företag.

    Använd mindre "vi" och mer "du"

    När du skriver är det viktigt att hålla fokus på dina mottagare istället för om dig själv och ditt företag. När allt kommer omkring är människor som prenumererar på dina utskick mest intresserade av hur ditt företag kan tillgodose deras behov och vara till hjälp för dem. Så var kundcentrerad genom att använda ord som "du" mer än referera till "jag", "mig", "vi" och "oss" i din kampanj. Prata mer om fördelar och hur kundens liv blir lättare istället för att enbart rada upp flera olika produkter eller en lista på funktioner.

    Ta hjälp av sökmotoroptimering

    Du kan använda nyckelord för sökmotoroptimering i din text som kan hjälpa till att väcka läsarens intresse och samtidigt öka din webbplats framgång på sökmotorer. Har du en målsida med likvärdig information eller samma sökord har du också öka möjligheterna för dina läsare att hitta just dig när de söker i sökmotorerna.

    Känn till och skriv för din målgrupp

    Ju mer du kan ta reda på om din målgrupp desto mer relevant information kan du skriva. Innehållets relevans och segmenteringen av e-postlistor är nyckeln till framgång via e-postmarknadsföring och för att undvika att skicka en kampanj till fel person.

    Fokuser på ett mål

    Försök alltid fokusera på ett mål. Det är både lättare för dig att skriva men också lättare för läsaren att ta till sig om du har ett tydligt innehåll med ett tydligt mål. Fyll inte ditt e-post med flera olika mål utan dela i så fall upp det på flera e-postutskick där varje utskick går till rätt segment. Även om du vill inkludera flera uppmaningar till att handla många olika produkter bör de alla leda till samma plats och uppfylla ett övergripande mål för din kampanj.

    Skapa en känsla av tidsbegränsning

    Att ha med en tidsfrist i sin kampanj kan öka försäljningen. Genom att bara lämna ett erbjudande till de först 100 eller att erbjudandet löper ut inom en viss tid uppmuntrar en läsare att agera direkt istället för att låta ditt e-post ligga i inkorgen med avsikt att "så småningom komma till det".


    Förbättra klickfrekvensen i din kampanj

    Helst vill du att prenumeranter ska gå från ditt e-post till en målsida, produkt eller blogginlägg. I princip måste de klicka på något i din kampanj för att den ska räknas som framgångsrik. Det finns en del saker du kan tänka på för att förbättra klickfrkensen.

    Förbättra layouten

    Justera och ändra din e-postmall så att innehållet blir mer läsbart och flyter mer naturligt mot din CTA. En ny layout på en kampanj kan öka klickfrekvensen avsevärt. Var också nog med att din layout är mobilanpassad och visas på ett korrekt och önskvärt sätt i mobiltelefoner.

    Prova nya bilder

    Visuellt innehåll är viktigt, kampanjer med engagerande bilder har en större sannolikhet att få en högre klickfrekvens än kampanjer utan.

    Använd visuella CTA

    Människor har en förkärlek att klicka på knappar framför länkar. Testa därför olika typer av CTA, med olika texter, färger och storlekar för att se vad som engagerar till störst klickfrekvens.

    Testa olika CTA-placeringar

    Genom att placera din CTA på olika platser i ditt mail kan du öka (eller minska) din klickfrekvens, testa lite olika placeringar för att se vad som fungerar bäst för dina kampanjer.


    Mät och analysera resultatet av alla dina kampanjer

    För att kunna se resultatet av och förbättra dina kampanjer är det viktigt att spåra och mäta en rad olika variabler som du därefter kan analysera. Några viktiga saker att mäta är:

    • Öppningsfrekvens (hur många unika som öppnar och när de öppnar ditt brev)
    • Klickfrekvens (hur många som öppnat och klickat på en CTA)
    • Avvisningsfrekvens
    • Tillväxten på din e-postlista
    • Vidarebefordringfrekvens
    • Skräppostmarkeringar
    • Avregistreringsfrekvens
    • Antal e-postmeddelanden som inte öppnats
    • Total ROI (Return of investment)

    Se också till att skicka ditt e-post när det har högst öppningsfrekvens. Genom att mäta öppningsfrekvensen kanske du inser att majoriteten av dina läsare öppnar dina brev på fredag eftermiddag mellan kl 15-18. Då är det bra att skicka brevet någon timme före just den tiden istället för att skicka brevet måndag morgon kl 8 när alla dina läsare precis börjat på en ny arbetsvecka. Du vill skicka brevet när det är störst sannolikhet att dina mottagare sitter med sin inkorg framför sig eller kommer öppna inkorgen. Om det går flera dagar mellan det att du skicka ditt brev och det att läsaren öppnar sin inkorg har det hunnit komma in mängder med andra brev som kommer blockera din kampanj.


    A/B testa dina kampanjer för ökad framgångsfaktor

    Innan du skickar ut en massiv kampanj är det viktigt att du testar den först. Skapa två snarlika kampanjer som du tro kan bli framgångsrika och skicka varje kampanj till en mindre grupp människor. Titta på statistiken för att se vilken av de två kampanjerna som presterar bäst. Vilken ämnesrad och preheader ger bäst öppningsfrekvens och vilken CTA ger bäst klickfrekvens. Efter att du har A/B testat väljer du den kampanj som har presterat bäst och skickar ut den till resterande av din e-postlista. I vissa fall kan du skapa en helt ny kampanj där du mixar ihop det bästa från de två tidigare kampanjerna.


    Hur ofta ska du skicka e-post

    När du skapar och jobbar med e-postmarknadsföring rekommenderar vi att du tar fram en strategi så att dina utskicka följer en kampanj- eller redaktions kalender. Att planera dina utskick hjälper dig att undvika att vänta för länge mellan att du skickar, eller ännu värre att du översvämmar dina läsare med för mycket utskick.

    Frekvensen är viktig och hur ofta du skickar e-post kan ha stor betydelse och inverkan på dina läsares respons. Skickar du för mycket riskerar du att läsarna slutar öppna dina kampanjer eller värre, helt avregistrerar sig från din e-postlista. Skickar du för få så finns det risk att du tappar läsarnas uppmärksamhet. De kan till och med glömma varför de registrerat sig från första början.

    Men hur ofta ska man då skicka e-post? Det enkla svaret är, så ofta som dina läsare accepterar. Men naturligtvis är det inte alltid så lätt att avgöra. En studie som gjorts på ca (2000 deltagare (observera att deltagarna haft möjlighet att ange mer än 1 svarsalternativ)) med frågan om "Hur ofta, om någonsin, vill du ta emot reklam via e-post" visade följande:

    85% minst månadsvis
    60% minst veckovis
    30% veckovis
    15% dagligen
    10% två gånger i veckan
     9% två gånger i månaden
     4% tre gånger i veckan
     4% kvartalsvis
     1% årsvis
     9% aldrig

    Tänk på att siffrorna inte speglar just dina prenumeranter utan du behöver göra en egen studie för att få fram korrekt fakta för att bygga en strategi som passar din e-postmarknadsföring.


    Några bonus tips!

    Statistiken kan berätta mycket om hur du kan förbättra dina kampanjer, men det finns några saker du alltid bör tänka på efter varje kampanj oavsett hur de presterar.

    Skicka kampanjen igen

    Även om du har en supereffektiv kampanj som är 100% optimerad och presterar bra på många sätt kommer det alltid att finnas prenumeranter som inte öppnar den av olika skäl. Automatisera därför en process som skickar ut kampanjen igen till det segmentet som inte har öppnat ditt brev den första gången. Det ger inte bara en andra chans att läsa den om de bara råkade missa den första gången. Du har här också möjlighet att testa en ny ämnesrad eller skicka kampanjen vid en annan tidpunkt.

    Rensa upp i din e-postlista

    Om optimering av innehåll, A/B tester och segmentering fortfarande resulterar i för lågt engagemang för vissa av dina prenumeranter ska du inte vara rädd för att ta bort dem från din lista. Vad tjänar det till att skicka e-post till någon som ändå aldrig öppnar och läser dina kampanjer. Granska därför dina prenumeranters engagemang regelbundet för att övervaka och bedöma aktiviteten. Radera eller segmentera prenumeranter med väldigt lågt eller inget engagemang för att förbättra den totala öppningsfrekvensen på dina primära prenumeranter.

    Skapa medvetenhet om ditt företag och ditt varumärke

    Använd mer än bara e-postmarknadsföring för att skapa medvetenhet om ditt företag och dina tjänster. Det inkluderar andra metoder såsom sociala medier, video via youtube, traditionell marknadsföring, evenemang, samt mer ovanliga kampanjer så som tävlingar och gåvor. Genom att öka den totala medvetenheten om ditt företag ökar du också chansen att få fler prenumeranter till din e-postlista. Det ger dig bredare och mer engagerade läsare. En bredare målgrupp kommer troligt att locka fler potentiella kunder och du får fler konverteringar. I slutändan betyder detta ett större intresse för ditt företag.


    Värt att tänka på...

    Fundera på vilka e-postmeddelanden du själv öppnar och vilka du tar bort omedelbart. Jag antar att du inte öppnar något e-post som du inte tror kommer gynna dig eller ditt företag på något sätt. Så när du skickar ett e-post till en kund, se till att du erbjuder dem något värdefullt i utbyte. Oavsett om det är en kupong eller tidig tillgång till en produkt, en e-bok eller annat intressant innehåll så måste mottagare känna att det är värt att öppna just ditt e-post (och kom ihåg att aldrig spamma dina mottagare).