Tjänsten

Med "Tjänsten” avses Ignition med tillhörande tjänster och/eller produkter som Leverantören levererar enligt signerat avtal som upprättats mellan parterna.

Avtalet reglerar

Detta avtal ger nyttjanderätt till Ignition och dess tillhörande tjänster för webb- och systemapplikationer, samt reglerar rättigheter och skyldigheter mellan Leverantören och mottagaren, Beställaren. Beställaren ska vara ett företag med svenskt organisationsnummer och, genom att göra en skriftlig eller elektronisk beställning, förvärva rätten att nyttja Leverantörens tjänster. Vidare godkänner Beställaren att digital kommunikation används för att ingå, ändra och avsluta juridiskt bindande avtal.

Implementeringsprocessen omfattar införandet av den efterfrågade webb- och systemapplikationen som utvecklats med Ignition. Efter mottagen beställning påbörjas planeringen av leverans och implementering så att Beställaren, utifrån rådande unika förutsättningar, så snart som möjligt blir operativ. Vid implementeringen kan det krävas att Beställaren bidrar med den tid som behövs för att slutföra leveransen.

Tjänsten inkluderar även möjligheter att komplettera den beställda webb- och systemapplikationen med kommande eller befintliga programmoduler samt att utöka licenser. Leverantören äger dock rätt att neka Beställaren en beställning eller en förlängning av tjänsten.

Bakgrund

RocketLabs AB är ett Svenskt Aktiebolag, med organisationsnummer 556856-3711. Villkoren reglerar avtalsförhållandet för vid var tid tillhandahållna Tjänster mellan Leverantören och beställaren.

RocketLabs AB är utvecklare och leverantör av IT-system så som klient och molnbaserade integrationsprodukter, SaaS lösningar, interna arbetsverktyg, företagsportaler, bokningsystem och e-handelslösningar. För drift och förvaltning av dessa IT-system erbjuder RocketLabs AB en särskilt framtagen och anpassad servermiljö.

Avtalsperiod och uppsägning av tjänsten

Om detta avtal signeras i samband med avtal för genomförande av projekt eller tjänsteavtal för website-as-a-service är avtalsperiod i Tjänsteavtal - Ignition underordnat dessa avtal och det är således projekt eller tjänsteavtalet för website-as-a-service avtalsperiod och regler för uppsägning som skall följas.

Saknas avtalsperiod, projektavtal eller där avtalstiden för projektavtal passerat gäller detta avtal löpande under 12 månader. Detta avtal träder i kraft vid datum för alla parters undertecknande eller i samband med projektleverans och överlämning till Beställaren i fall där avtalet är knutet till avtal för genomförande av projekt. Beställaren har rätt till förlängning med 12 månader åt gången per avtalsförlängning. Förlängningen träder i kraft såvida ingen av parterna sagt upp avtalet senast tre månader före avtalstidens utgång.

Avtalet kan sägas upp till omgående upphörande enligt följande:

  1. Vardera parten har rätt att säga upp Avtalet till upphörande om motparten väsentligen bryter mot sina åtaganden enligt Avtalet och inte inom 30 dagar efter skriftlig anmodan vidtagit rättelse.
  2. Vardera parten har rätt att säga upp Avtalet till upphörande om motparten har försatts i konkurs, inleder ackordsförhandlingar, är föremål för företagsrekonstruktion eller annars är på obestånd.

    Vid uppsägning av avtalet skall Leverantören vara behjälplig mot ersättning för konsulttjänster, om Beställaren så önskar, med att i skälig omfattning assistera Beställaren vid en ordnad hemtagning av tjänsten eller byte till annan leverantör för att sådan hemtagning eller byte av leverantör skall ske med så liten störning som möjligt för Beställaren (tex genom upprättande av dokumentation).

    Leverantören skall på Beställarens begäran, som skall komma Leverantören tillhanda senast 30 dagar före den dag då uppsägningen träder i kraft, utlämna till Beställaren en datafil med den senaste backupen av Beställarens data i native databas format inklusive bilagor i native format.

    Vid byte av leverantör är det enbart Beställarens data som Leverantören är skylldig att lämna ut. Proprietär programvarukod eller andra Tjänster som Leverantören framtagit som del av webb eller systemapplikation vilket räknas som Leverantörens ägodel där Beställaren haft nyttjanderätt under avtalstiden lämnas inte vidare till Beställaren eller ny leverantör.

    Uppsägning av avtalet måste göras digitalt och det är Beställarens ansvar att dokumentera att uppsägningen kommit fram till Leverantören. När Leverantören mottar en uppsägning så skickas en elektronisk bekräftelse på att Leverantören mottagit uppsägningen. Normalt sker det inom 48h. Har du som Beställare inte fått en digital bekräftelse på att Leverantören mottagit uppsägningen så bör du be om detta via Leverantörens kundtjänst.

    1. Leverantören accepterar inte uppsägningar per telefon, fax, vanlig post eller på ett annat sätt som inte går att dokumentera.
    2. För avtal godkända för uppsägning och som avslutas under pågående avtalsperiod äger Beställaren ej rätten att återfå förutbetald summa för webb och systemapplikation.

    Avtalsomfattning

    Leverantören åtar sig att till Beställaren leverera tjänster i enlighet med detta avtal och det förfrågningsunderlag med bilagor som legat till grund för upphandlingen samt enligt de villkor som framgår av antaget anbud. Tillägg eller ändringar till detta avtal skall göras skriftligen och undertecknas av alla parter för att vara giltiga.

    Proprietär programvara

    Ignition är en proprietär programvara utvecklad av RocketLabs AB och kan enbart användas genom de hostingtjänster som RocketLabs AB erbjuder. Beställaren har därmed inte möjlighet att flytta eller använda webb- eller systemapplikationer, som har utvecklats med hjälp av Ignition, hos någon annan tjänsteleverantör för drift och förvaltning utan ett särskilt medgivande från RocketLabs AB. Denna restriktion är inte bara avsedd att säkerställa att applikationerna hanteras med den expertis och säkerhet som RocketLabs AB tillhandahåller, utan även för att befästa RocketLabs AB ställning på marknaden gentemot dess konkurrenter samt skydda RocketLabs AB intellektuella rättigheter.

    Ägare av information

    Beställaren äger samtliga rättigheter till den information/data som Beställaren lagrar i webb och systemapplikation utvecklat med hjälp av Ignition inklusive motsvarande information som genom ett backup-förfarande lagras på annat datamedium.

    Leverantören förbinder sig att behandla existerande personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Leverantören åtagande avseende personuppgifter är reglerade genom ett ömsesidigt underskrivet Personuppgiftsbiträdesavtal mellan Leverantör och Beställare.

    Kommersiella villkor

    Angivna priser gäller i svenska kronor (SEK) exkl mervärdesskatt

      Tillkommande rörliga kostnader

      Ignition använder sig av en rad olika externa tjänster för viktiga systemfunktioner så som för lagring, backup, sms och e-posthantering med mera. Kostnaden för dessa tjänster betalas av Beställaren löpande i efterhand och baseras på nyttjandet av dessa tjänster.

      Option

      Avtalet innefattar option med rätt att, från Leverantör under giltig avtalstid, komplettera webb och systemapplikation med exempelvis utökning av licenser, programmoduler, bokningsbara platser, utbildning för upphandlat system, tjänsteuppdrag kopplat till upphandlat system med mera vilket är specifikt mot upphandlat system och där ingen annan kommersiell aktör kan leverera efterfrågat tjänsteutbud.

      Beställaren nyttjar Ignition i enlighet med

      Beställaren får en icke-exklusiv del i en gemensam servermiljö. Tjänsten för Ignition omfattar driftövervakning, tillsyn, driftoptimering samt felavhjälpande och planerat underhåll, medan FTP- eller SSH-access inte ingår. Leverantören åtar sig att under avtalstiden, på de villkor som anges i avtalet, tillhandahålla Ignition vid beställningen, och Beställaren ansvarar för att kontrollera att webbapplikationen som erbjuds motsvarar de behov eller den standard som efterfrågas.

      Under avtalstiden har Leverantören rätt att genomföra förändringar i Ignition. Sådana förändringar, som bedöms innebära mer än en ringa olägenhet eller ökade kostnader för Beställaren, skall kommuniceras minst 30 dagar innan de träder i kraft. Dessutom äger Leverantören rätt att med omedelbar verkan justera kostnader och avgifter som direkt hänför sig till förändringar av skatter, statliga pålagor, lagar, prisökningar från systempartners för molntjänster eller liknande omständigheter utanför Leverantörens kontroll, vilka påverkar användningen av Tjänsten och/eller dess avgifter. Vid större höjning av abonnemangsavgiften skall Beställaren underrättas på lämpligt sätt minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft.

      Leverantören utför regelbundna backuper av Beställarens data. Om Beställaren önskar att backuperna ska ske enligt en annan schemaläggning, är det Beställarens eget ansvar att konfigurera Ignition för att genomföra backuper enligt önskemål.

      Support.
      Under prenumerationsperioden kommer Leverantören att tillhandahålla teknisk support enligt vad som anges i tillhörande projekt eller tjänsteavtal för website-as-a-service.

      Användarkonton.
      Kunden ansvarar för alla åtgärder som utförs via sina användarkonton samt för att samtliga användare följer detta avtal. Kunden och användarna ska skydda konfidentialiteten för sina lösenord och inloggningsuppgifter. Vid misstanke om eller bekräftad bedräglig aktivitet kopplat till konton, lösenord eller inloggningsuppgifter, eller om dessa blir komprometterade, ska Kunden omedelbart meddela Leverantören.

      Ansvarsbegränsning

      Leverantören ansvarar inte i något fall för indirekt skada, såsom utebliven vinst eller nytta, minskad produktion eller omsättning, förlust av data, skada på tredje mans egendom, hinder att uppfylla förpliktelser gentemot tredje man eller annan följdskada, samt skada som inte rimligen kunde förutses av Leverantören. Vidare kan Leverantören inte hållas skadeståndsskyldig om en användare, vare sig denne är behörig eller obehörig, gör intrång i Beställarens eller annans datorresurs och skaffar tillgång till, förstör eller förvanskar data eller information. Likaså kan inte Leverantören hållas ansvarig om en användare, eller Leverantören tillsammans med en användare, ändrar systemets konfiguration eller på annat sätt gör ändringar som negativt påverkar Beställarens affärer. Beställaren har alltid det yttersta ansvaret för att i slutändan kontrollera och testa att webbapplikationen uppfyller de önskemål som ställts, efter att ändringar har utförts antingen själv eller tillsammans med Leverantörens personal. Leverantörens skadeståndsansvar är under alla förhållanden, inklusive direkt skada, begränsat till kostnaden för den tjänst som Beställaren betalar till Leverantören, och krav på skadestånd ska framställas skriftligen inom två månader efter det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts.

      Avstängning av Tjänsten

      Vid otillbörligt utnyttjande av Ignition förbehåller sig Leverantören rätten till fri prövning av nedanstående regler. Leverantören äger rätt att med omedelbar verkan stänga av Beställaren från Ignition och häva avtalet, utan återbetalningsskyldighet av Beställarens förutbetalda avgifter om det kan påvisas att Beställaren nyttjat Ignition på otillbörligt sätt. Otillbörligt är följande:

      Det är förbjudet att sprida information som kan bedömas vara olaglig, exempelvis material som kan klassas som barnpornografiskt eller rörande försäljning av narkotikaklassade preparat, samt att begå olagliga handlingar eller uppmana och möjliggöra för andra att begå sådana handlingar via Internet eller sammankopplade nätverk – detta inkluderar även all form av torrentspridning. Vidare är det inte tillåtet att bedriva marknadsföring via e-post (så kallad spamming) om mottagaren inte i förväg har givit sitt samtycke eller uttryckligen efterfrågat informationen.

      Det är dessutom förbjudet att använda Leverantörens Tjänst för massutskick av e-post, exempelvis när samma eller liknande meddelande skickas till fler än en mottagare, om syftet inte är att sprida information om Beställarens verksamhet, vilket Ignition är avsett för. Handlingar som medför avsevärd olägenhet för Leverantören, Leverantörens Tjänster, övriga kunder eller Internet och därmed sammankopplade system är inte tillåtna; alla försök att underminera eller skada Leverantörens utrustning är strikt förbjudna.

      Det är också otillåtet om Beställaren obehörigen försöker komma åt ett konto eller en dataresurs som inte tillhör denne, eller uppsåtligen på något sätt skaffa eller försöka få tillgång till en tjänst utan betalning. Likaså får Beställaren inte obehörigen åtkomma, förändra eller förstöra någon information på Leverantörens utrustning som inte tillhör Beställaren. Beställaren får inte heller sälja sitt konto eller abonnemang, eller delar därav, vidare till en extern person, organisation eller företag utan att ett separat avtal med Leverantören har träffats.

      Vid utebliven betalning av tjänsten eller kostnader som uppkommit till följd av Beställarens nyttjande av Ignition, har Leverantören rätt att stänga av åtkomsten till Tjänsten utan förvarning 10 dagar efter att fakturan har förfallit, tills full betalning har genomförts. Leverantören har även rätt att ta ut betalningspåminnelseavgifter, inkasso- och indrivningskostnader samt dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635) och att debitera avgift för Tjänsten även fram till avtalets upphörande. Om Beställaren har köpt andra tjänster från Leverantören och inte betalat för dessa, har Leverantören rätt att avsluta eller suspendra kontot tills fakturan är reglerad.

      Leverantören äger även rätten att stänga av Beställarens åtkomst till Tjänsten om denne har använt Ignition på ett sätt som medför negativ påverkan för Leverantörens övriga kunder och/eller Leverantören, även om ingen brottslig handling eller överträdelse av villkorsparagrafen om otillbörligt utnyttjande av Tjänsten kan påvisas. Vid avtalets upphörande upphör även Beställarens rätt att utnyttja Tjänsten, och efter en skriftlig uppsägning har Leverantören rätt att radera all data som Beställaren har lagrat på Leverantörens utrustning, såsom hemsida, filer och e-post.

      Felklassificering och reaktionstid vid felanmälan

      Vi felrapport av typen Kritiskt ska rättelse påbörjas omedelbart. Leverantören skall tillsätta nödvändiga resurser och löpande arbeta med felet tills det är avhjälp eller nedflyttat till annan felklass, även om detta innebär arbete utanför ordinarie arbetstid. Leverantören skall verka för att Kritiska fel ska vara åtgärdade inom 9 timmar. Vid felrapporter av typen Allvarligt eller Betydande ska Leverantörens tekniker påbörja åtgärden inom en respektive tre dagar från mottagandet av skriftlig felanmälan. Om felet kvarstår efter sex arbetsdagar klassas felet som Kritiskt. Fel ska klassificeras i olika prioritetsnivåer enligt nedan:

      PrioKlassDefinitionReaktionstid
      1KritisktAllvarligt fel som innebär att Tjänsten är oåtkomlig.Omedelbart, utan dröjsmål
      2AllvarligtFel som ej hindrar åtkomst av Tjänsten men som hämmar effektiviteten i och användning av Tjänsten.1 arbetsdag
      3BetydandeFel av mindre allvarlig karaktär, och som i ej väsentlig grad hämmar effektiv användning av Tjänsten3 arbetsdagar
      4MindreFelaktighet med ringa eller ingen påverkanI mån av tid


      Driftsättning vid felavhjälpning

      Rättning av Kritiska fel ska omedelbart driftsättas i Tjänsten. Rättning av övriga typer av fel eller uppdatering av Ignition driftsätts enligt plan.

      Force majeure

      Leverantören ansvarar ej för olägenhet, skada eller förlust som beror på omständigheter utanför Leverantörens kontroll eller som Leverantören inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Befriande omständighet skall vara lagbud, myndighets åtgärd, krigshändelse, strejk, lockout, bojkott, blockad, oroligheter, inskränkningar i energitillförseln, brand, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restrektioner, uteblivna tillstånd, olyckshändelser, ogynnsamma transport- eller väderförhållanden eller uteblivna leveranser från underleverantör eller annan liknande omständighet.

      Förfogande och nyttjanderätt

      Leverantören upplåter till Beställaren en icke exklusiv nyttjanderätt till Ignition som inte särskilt framtagits för Beställaren. För, i förekommande fall, särskilt för Beställaren framtagen modul som kan användas självständigt eller för del av sådan gäller tidsobegränsad nyttjanderätt. Beställaren äger rätt att utveckla tillämpningen för egen räkning till de delar kod utvecklats särskilt för Beställaren. Leverantörens ansvar för underhåll och support begränsas till av Leverantören levererade produkter. Beställaren äger inte rätt att överlåta nyttjanderätten för tillämpningen till annan. Beställaren äger ej heller rätt att överlåta delar av källkod eller andra programmoduler tillhandahållna av Leverantören.

      Säkerhetsåtgärder till skydd för Beställarens Data

      Leverantören ska vidta de tekniska och organisatoriska åtgärder som krävs enligt Dataskyddsreglering för att säkerställa en säkerhetsnivå som är lämplig i förhållande till risken och för att skydda de Personuppgifter som Behandlas mot oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring eller obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till de Personuppgifter som Behandlas. Leverantören ska, från och med Beställningsdagen, bistå Beställaren med att se till att skyldigheterna i Dataskyddsförordningen fullgörs, med beaktande av typen av Behandling och den information som Leverantören har att tillgå.

      Leverantören åtar sig att upprätthålla lämpliga administrativa, fysiska och tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda säkerhet, sekretess och integritet för Beställarens Data.

      Beställaren är ensamt ansvarig för kvaliteten och tillförlitligheten av Beställarens Data i den mån att den ej har förvanskats av någon som ej varit under Beställarens kontroll. Beställaren är också ansvarig för hanteringen av sina Användarkonton (tilldelning av inloggningsuppgifter, inklusive behörigheter i Programvaran, och nedstängning av konton som inte längre skall vara aktiva).